Twitter en politiek: zoeken naar literatuur (1)

14 Apr


Naar aanleiding van de discussiebijeenkomst Twitter, politiek en journalistiek, die het CPC Centrum for Politics and Communication eergisteren 11 april heeft georganiseerd, ben ik gaan zoeken naar wetenschappelijke publicaties over het onderwerp: twitter en politiek.

Waar ben ik gaan zoeken, en hoe? In dit blogpost begin ik met de:

Digitale bibliotheek van de UvA
Op de lijst databases voor Communicatiewetenschap heb ik de volgende zes geselecteerd: Communication & Mass Media Complete, JStor, PsycINFO, Sociological abstracts, Web of Science en Worldwide political science abstracts.

In deze databases heb ik tegelijk gezocht op titelwoord ‘twitter’ en op alle woorden ‘politi*’ (met het sterretje wordt er naar alle mogelijke woordvarianten gezocht: politiek, politics, politici, politicians enz.).

De zoekactie levert 16 titels, die gaan o.a. over de rol van Twitter tijdens de verkiezingen van 2009 in Iran en Moldavië, en de recente ‘revolutie’ in Egypte. Erg actueel dus!

De gevonden titels heb ik vervolgens vanuit de Digitale Bibliotheek naar Refworks geëxporteerd, en direct in een tijdelijke literatuurlijst geplaatst: heel snel, erg handig! (De UB geeft maandelijks een introductiecursus Refworks).

P.S.:meer voorbeelden van zoeken naar literatuur over twitter en politiek volgen binnenkort.

De foto van de “actievoerder 2.0” komt uit denieuwereporter, «een onafhankelijk groepsweblog over journalistiek, technologie, nieuwe media en de publieke sfeer».

3 Responses to “Twitter en politiek: zoeken naar literatuur (1)”

  1. Kasper 21 August 2011 at 17:40 #

    Dank voor de handige tips en links in dit artikel!

    Aangezien ik bezig ben een scriptie te schrijven over de rol van Twitter en Facebook in de revolutie in Egypte wilde ik u om uw hulp vragen. De link naar uw literatuurlijst werkt namelijk niet meer en, omdat ik zelf aan de RU studeer en dus geen toegang heb tot uw zoeksysteem en ik (ook na uw tips te hebben gebruikt) daar niets relevants vond over de relatie tussen Twitter en de revoluties in Iran en Moldavië (de vergelijking tussen deze casussen en dat wat in Egypte is voorgevallen, leek mij erg interessant en nuttig), wilde ik u vragen of u deze literatuurlijst toevallig nog ergens vandaan kunt halen…

    Alvast hartelijk dank!

    Groet,
    Kasper

Trackbacks/Pingbacks

  1. Twitter en de UvA « bibliocw - 14 April 2011

    […] de discussiebijeenkomst Twitter, politiek en journalistiek, waar ik eerder vandaag over berichtte, ook nog maar liefst twee artikelen in […]

  2. Twitter en politiek: zoeken naar literatuur (2) « bibliocw-soc - 17 May 2011

    […] om tegelijk in meerdere databases te zoeken. Van deze mogelijkheid heb ik gebruik gemaakt in de eerste blogpost over zoeken naar literatuur over twitter en […]

Leave a Reply

