Twitter en politiek: zoeken naar literatuur (2)

17 May


De Digitale Bibliotheek van de UBA biedt de mogelijkheid om tegelijk in meerdere databases te zoeken. Van deze mogelijkheid heb ik gebruik gemaakt in de eerste blogpost over zoeken naar literatuur over twitter en politiek.

Een zoekactie op ‘titelwoord’ twitter AND ‘alle woorden’ politi* leverde 16 titels uit de zes geselecteerde databases: Communication & Mass Media Complete, JStor, PsycINFO, Sociological abstracts, Web of Science en Worldwide political science abstracts.

Wat als ik in een afzonderlijke database ga zoeken, bijvoorbeeld Communication & Mass Media Complete van Ebsco? Let wel op: volledige toegang tot de database, en de bijbehorende full-text publicaties, is mogelijk alleen binnen het UvA-domein.

Allereerst ben ik gaan kijken in de Thesaurus (= lijst woorden die de database heeft voorgeselecteerd als zoektermen): twitter komt niet voor, wel een aantal politieke termen die gerelateerd kunnen worden aan mijn zoekopdracht:

communication in politics – political attitudes – political campaigns – political debates & debating – political participation – political parties – political slogans

Deze termen heb ik met ‘OR’ (= zoeken naar publicaties waar ten minste één van de termen aanwezig is) gecombineerd in één zoekactie. Op deze manier krijg ik ruim 4.500 resultaten. Vervolgens ben ik gaan zoeken op twitter in ‘All text’ en heb meer dan 2.200 titels gevonden.

Als ik vervolgens de twee zoekacties met elkaar combineer met ‘AND’, krijg ik 37 publicaties, waarvan 14 peer-reviewed (= scholarly, wetenschappelijk) zijn. Waar deze (peer-reviewed) artikelen over gaan, is in ieder geval politiek, nl. politieke communicatie of attitudes of campagnes of debatten of participatie of partijen of slogans.

Of twitter uitgebreid of juist kort besproken wordt in deze artikelen, kan ik zien door de abstracts (= samenvattingen) van de publicaties door te kijken. Géén ‘echte’ twitter-en-politiek artikel? Toch heb ik zeker iets aan:

de artikelen over de relatie tussen social media in het algemeen en politiek, bv.: Metzgar, A. & Marucci, A. (2009). Social Media and the 2008 U.S. Presidential Election. Journal of New Communications Research, 4, 141-165.

de literatuurverwijzingen (‘notes’, ‘references’, ‘bibliography’) van de meest recente artikelen: ze vormen een relevante aanvulling op de resultaten van mijn zoekacties, want het gaat in ieder geval om publicaties die wetenschappers hebben gebruikt voor hun eigen onderzoek, en verder kan het zijn dat er juist naar twitter-specifiekere teksten verwezen wordt. Voorbeeld: Chadwick, A. (2011). The political information cycle in a hybrid news system: the British Prime Minister and the “Bullygate” Affair. International Journal of Press/Politics, 16, 3-29.

de eventuele publicaties van UvA-medewerkers van wie ik (nog) niet wist dat zij met social media bezig zijn, en met wie ik contact kan opnemen voor hun kennis van het onderwerp. Voorbeeld: Hoffmann, J. & Kornweitz, A. (2011). New media revolution? Media Development, 58(1), 7-11.

het feit dat ik, dankzij de beperking tot peer-reviewed, bezig ben met wetenschappelijke publicaties. Ook als ik géén relevant (twitter-specifiek) artikel of literatuurverwijzing vind, maak ik in ieder geval kennis met bepaalde conventies van wetenschappelijk schrijven: artikelopbouw, terminologie, schrijfstijl inclusief referenties (bv. volgens de 6e editie van het Publication manual of the American Psychological Association, ook bekend als APA Style: ik heb deze gebruikt voor de literatuurverwijzingen in deze post).

One Response to “Twitter en politiek: zoeken naar literatuur (2)”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Researching social media: twitter and homophobia « bibliocw-soc - 11 December 2012

    […] some time now since I last posted about twitter and therefore, when reading about Nohomophobes last friday in the Italian daily […]

Leave a Reply

