Unhate: marketing, haat en liefde

3 Jan


Via via – het CW-journaal (de maandelijkse nieuwsbrief voor studenten Communicatiewetenschap) van december verwijst naar een bericht op Marketing facts (weblog over interactieve digitale marketing) – ben ik de campagne tegengekomen van de Italiaanse kledingconcern Benetton: Unhate.

Op de polemieken, die de foto’s van elkaar zoenende (religieuze) wereldleiders hebben veroorzaakt, en die de Benetton-campagnes al jaren trouwens kenmerken (de naam van fotograaf Oliviero Toscani is daarbij onmisbaar), wil ik hier niet ingaan.

Net als vorig jaar bij een schitterende promo van Intel, gaat het mij om de boeiende kwaliteit van de video, ook nog gekoppeld aan de positieve (nieuwjaar, goede voornemens…), krachtig verwoorde boodschap van de campagne.

P.S.: wat de zuivere marketingsaspecten van de campagne betreft, lijkt de vraag terecht, die gesteld wordt in een reactie op Marketing facts: «Ik blijf me bij dergelijke campagnes echter altijd afvragen of de consument de link met het modewerk op zich ook begrijpt. Het gaat er uiteindelijk natuurlijk om dat ze meer kleding gaan verkopen».

Leave a Reply

